7 sebab kenapa Indonesia tidak akan ganyang Malaysia!

Tergelak besar aku baca kisah puak2 pendemo di Jakarta baik Bendera atau apa lancau nama NGO lain yang berdemo depan Kedutaan Malaysia di sana konon memberi amaran akan bertindak "keras" jika tidak selesaikan isu persempadanan antara kedua negara dengan segera.

Kepala bapak dia. Ingat senang nak selesai masalah ni. Ingat garis sempadan ni boleh garis atas kertas dengan pen ke. Tambah pulak kalau libatkan kawasan maritim. Walaupun memang dah terang-terang dalam peta, mesti terbabas punya. Itu yang berlaku sehingga tercetus insiden 3 pegawai merin mereka yang kena tahan dik merin Malaysia yang menyebabkan mereka marah sangat kat Malaysia tu.


Berbalik kepada pendemo tadi, ada di kalangan mereka begitu lantang nak "ganyang Malaysia" istilah yang paling popular masa zaman Soekarno nak takluk Malaysia ketika zaman konfrontasi tahun 1963-66 dulu yang hasilnya Indonesia kalah dan Soekarno malu sendiri.

Jadi kat sini aku senaraikan 7 sebab kenapa Indonesia tidak akan ganyang Malaysia, melainkan suara2 sumbang budak-budak bodoh yang nak serang Malaysia pakai buluh runcing tu...:

1) Mereka takut dengan kekuatan tentera Malaysia yang pastinya akan dibantu oleh para tentera sekutu Komanwel terutama dari Australia, sepertimana ketika konfrontasi dulu. Malaysia adalah anggota Komanwel sedangkan Indonesia tidak menyertai mana-mana pakatan negara (bersendirian).

2) Walaupun jumlah tentera Indonesia lebih ramai, tetapi difahamkan dari segi kelengkapan persenjataan dan infranteri, Malaysia jauh lebih baik dan moden. Tentera kita lebih banyak pengalaman menghadapi perang sebenar kerana banyak menyertai misi keamanan PBB atau latihan bersama negara lebih maju seperti Australia dan (akan datang) AS.

3) Rakyat Indonesia begitu ramai di Malaysia. Ibarat kalau tentera Indonesia menggugurkan sebiji bom di tengah bandar Kuala Lumpur, ada kemungkinan 50 peratus yang menjadi mangsa adalah rakyat mereka sendiri yang sedang bekerja membuat bangunan, berniaga di pasar, mencuci bangunan dan jalan, menjaga tiket parking, sebagai bibik, dll.

4) Malaysia mempunyai ramai pakar membuat bom. Buktinya dua pakar bom yang dihantar ke Indonesia - Nordin Mat Top & Azhari - sudah cukup membuatkan negara yang mempunyai 150 juta penduduk itu huru-hara. Apa lagi kalau mereka datang ke Malaysia, sudah pasti masih ada beratus-ratus "Nordin Mat Top" di sini.

5) Indonesia akan mengalami kebangkrapan kerana mereka tidak lagi menerima sumber kewangan dari Malaysia sebab Malaysia akan menghalang rakyat mereka yang bekerja di sini mengirimkan wang mereka ke Indonesia. Khidmat Western Union dan lain-lain dihentikan. Ini menyebabkan ekonomi Indonesia jatuh merudum akibat ramai rakyat Indonesia kehilangan sumber kewangan utama mereka - saudara mara atau anak isteri mereka di Malaysia.

6) Usaha mereka akan mendapat bantahan rakyat mereka sendiri terutama dari orang Aceh yang paling banyak menerima bantuan dari Malaysia ketika tsunami, Sumatera, Riau dan Kalimantan Barat dan Timur.

7) Indonesia tidak mahu "kehilangan" Malaysia kerana tanpa Malaysia sudah pasti kehidupan Indonesia lebih sengsara. Siapa yang nak bantu mangsa gempa mereka, nak padamkan hutan mereka yang terbakar...

Setakat ini sajalah sebab dan alasan kenapa Indonesia tidak akan ganyang Malaysia walaupun ada rakyat mereka cakap besar nak berbuat sedemikian dengan buluh runcing. Kita kat Malaysia jangan risaulah dengan negara jiran yang satu ini.

Apa yang kita perlu risaukan ialah pemimpin yang begitu kepingin sangat nak jadi PM sehingga sanggup ganyang bangsa sendiri, parti yang kepingin sangat nak laksanakan hukum hudud sehinggakan sanggup ganyang agama Islam sendiri dan kaum yang kepingin sangat nak memerintah Malaysia sehingga sanggup ganyang apa sahaja yang dikaitkan dengan Melayu...!!
7 sebab kenapa Indonesia tidak akan ganyang Malaysia! 7 sebab kenapa Indonesia tidak akan ganyang Malaysia! Reviewed by mesin taip buruk on 8/27/2010 03:51:00 AM Rating: 5

70 comments:

  1. Salam MTB

    Jangan pandang enteng. Sekaligus Indonesia boleh hantar komandonya yang menyamar sebagai PATI buat kerja kontrak disini dan kemudian mengganas!

    Faktor kedua Malaysia takkan berani punya. Kalau ambil tindakan hantar semua balik PATI pulang Indon habislah takde orang gunakan servis Western Union CIMB tak boleh cari makan bang, Nazir mesti awal-awal dan sound Najib dan sepupunya di KDN tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa org komando yg hindun bisa hantar untuk ngelawan 30juta penduduk malaysia? ini logik, bro.. bukan sekadar luahan fantasi.. kalau dihantar sbg pati sekalipun, apa yg komando hindun mampu buat? bunuh buruh-buruh bangla serta majikannya? 2-3 org dibunuh, komando kalian pasti udah ditangkap..

      faktor ke-2, kalau semua pati dihantar balik, yg susah adalah pemerintah hindun.. malaysia tak susah kerna kami punya 2 options.. iaitu mengambil pekerja dari bangladesh ataupun china.. filipina juga bisa.. cuma tak ramai warga filipina yg mahu bekerja sbg buruh kasar...

      Delete
    2. pati masuk kem,kerja buat binaan kem.

      Delete
  2. 7 sebiberikan mesin taip buruk lojik dan tidak merendah-rendahkan indonesia.....so MTB biar memberi komen secara dewasa dan guna otak ya...

    ReplyDelete
  3. buat ape mau ganyang Malaysia...kita boleh lihat sendiri TKI di Malaysia juga membenci tindakan BENDERAFUCK buat ganyang Malaysia..tetapi semuanya omong kosong belaka...kata dia mau antar relawan nak serang Malaysia tapi sampai sekarang apa2 pon tak da..kenapa ??kerna semua bisa buat omong kosong besar....dan somali pirate..kenapa indonesia nak hantar komando..kenapa??loe kasi fakta biar tepat dan ada asas dan jangan kasi fuck-ta....setakat nak henti kan TKI disini boleh..no hal...kita boleh ambil negara lain...tetapi disebabkan indonesia ade paham bahasa kita ..kita pon paham bahasa mereka..jadi kebanyakan kita ambil orang indonesia sebagai pekerja

    ReplyDelete
  4. Saya orang Malaysia dan saya sangat setuju dengan gagasan Indonesia Raya/Melayu Raya yg diperkenalkan oleh Allahyarham Presiden Sukarno dahulu. Buat apa merdeka jika sekadar menjadi boneka British??? Dan juga dibuli bangsa pendatang yang lain? British sememagnya tidak mahu Melayu di nusantara bersatu. Itu yg ramai orang Malaysia lupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu pi dok indon.. klo malaysia bawah indon.. gamaknye internet pon kita xkanl

      Delete
    2. ringo tu indon la. ayat indon tu

      Delete
    3. betul tu ringgo. orang asia tenggara hanya pentingkan diri sendiri tak pikir masa depan anak cucu cicit. tengok la malaysia sekarang jadi apa. agama hilang. adat ditinggalkan. kebudayaan dah dah lenyap. semua nak tiru barat. dosa pahala dah tak endah. tak boleh berdiri atas kaki sendiri di atas tanah tempat tumpah darah. semua nak harap barat. melayu sombong, tak nak bersatu dengan rakan seagama. sanggup bekerjasama dgn kapir untuk kesenangan sementara.

      Delete
    4. Mohd Zakirin Aziz....spe kata adat ditinggal kan...masih ade yg amal kan adat malaysia...engkau tu amalkan lagi x adat-adat malaysia.....pasal kebudayaan malaysia.....kau x pernah gi hari smabutan kemerdekaan ke?....setahu aq lah kn setiap smbutan hari bermakna tu kite die persembahkan pelbagai tarian kebudayaan yg ade kat malaysia,bukan hanya hari kemerdekaan je,malah smbutan hari guru,perayaan dn sebagai nye juga dipersembahkan di sekolah2 yg ade di malaysia.....pasal kau kata agama hilang....haishhh kau tu skarang anut agama?....Hindu?,Buddha?, ke Kristian?.....agak2 lh nk ckp agama hilang pon.....islam wujud lgi kat malaysia ni.....jadi jaga mulut tu.....pasal ikut barat tu....memng aq ngaku yg aq pon ikut barat just dari segi fesyen,gaya rmbut dn bahasa.....tp cari percakapan aq still lgi sopan.....tp x lah sopan sgt....kau thu lh kan bila laki ckp sopan mesti pemikiran rakyat malaysia kata yg die tu mesti pondan,gay or sebagai nye....lagi stu kau cuba fikir,macam mne bangsa malaysia islam nk bersatu dgn bangsa islam di negara lain klau bangsa islam di negara lain asik mncaci maki malaysia je....jadi malaysia cari bangsa selain islam yg snggup tolong malaysia....malaysia bukan sombaong malaysia hanya nak berkawan tp negara lain yang x kawan dgn malaysia....jdi cuba fikir secara mndalam...jgn main bantai je percakapan hang tu

      Delete
  5. @Ringgo... Itu cerita lama la bro. Kita dh 55 tahun merdeka dan sudah mampu berdiri sendiri sbg sebuah negara berdaulat dan merdeka. Malaysia tak perlu lagi bergantung kpd British dan Malaysia juga tak perlu bergabung dgn Indonesia untuk menjadi sebuah negara bangsa yang berjaya... Kenyataannya kita sudah jauh tinggalkan Indonesia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaupn cite lame. tp kesan nye smpai skrg. contoh undang2 ala british masih lg d gne pakai oleh kerajaan malaysia. kerajaan kne mengiktiraf cune n india jd warge negare walaupn bkn bumiputra. hakikat parti yg memerintah skrg (umno) d tubuh kan oleh british pd tahun 1946. memang kite da capai kmerdekaan tp bkn cre yg mutlak tp sbagai kmerdekaan ngan bsyarat dr british

      Delete
    2. Pemimpin kita dulu bijak bijak.Mereka takkan Terima sesuatu syarat tu kalau tak boleh laksanakannya

      Delete
  6. Waahh.. Blog aku juga ada peminatnya di Indonesia! Terima kasih bung kontol!

    ReplyDelete
  7. Hei malingsia fuck..anda pikir lagi negaramu sangt bodoh.anda pikir anda siapa,bukannya gak berani ganyang anda.karena negara anda adalah anak buah amerika serikat (negara yahudi)..kau pikir lagi negaramu 'boneka inggris',perhatikan lagi simbol BENDERA BANGSAT anda..Indonesia adalah negara MANDIRI tidak ada simbol negara lain..walaupun negara kami tak sebaik negara FUCK anda tapi kami memiliki harga diri.. MERDEKA adalah harga mati.. Salam Indonesiaku.love u..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bung sukaporno

      Delete
    2. Hei hantu kau fikir simbol bendera kami je ke sama dengan negara lain.....negara kau pon same le setan.....bendera negara monaco dan polandia tu apa hah?.....warna sama merah putih kedudukan warne pon sama jdi kau x yh nak cari buruk negara orang jelah tengok sikit negara kau tu....shit

      Delete
  8. Knapa kita semua tidak sadar kalo kita semua sedang d adudomba oleh negara adidaya amerika dan inggris yg sudah nyata nyata membenci islam dan ingin menghancurkanya.sebaiknya kita sadar bahwa kita itu sodara 1 rumpun jangan terpropokasi oleh isu isu yg hendak mengadudomba kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik... Masih wujud manusia pintar seperti anda. Mereka yg lain ni tak fikir jika dua negara ni gaduh apa faedah mereka dapat?

      Delete
  9. Sebaiknya kita semua sadar bahwa kita sodara satu rumpun yg sedang d propokasi oleh negara adidaya beserta sekutunya yg jelas jelas mereka mau mengadu domba kita semua dan menghancurkan kita sebagai sodara 1 rumpun dan seagama.jadi mari kita semua kebelakangkan isu isu yg tdak bertanggung jawab.mari kita jalin kembali hubungan tali persodaraan kita yg dulu hangat saling membantu krn kita memang sodara

    ReplyDelete
  10. setuju sama pak @Teguh... Ayuh! Majulah Malaysiaku, majulah Indonesia mu!!

    ReplyDelete
  11. Kita adalah rumpun melayu cuma dipisahkan oleh sempadan bekas penjajah seharusnya kita saling bantu membantu diantara satu sama lain.janganlah dipersoalkan perkara yang remeh temeh seperti isu kebudayaan,persalahkan kaum kerabat kamu yang terdahulu yang berhijrah ke tanah melayu lalu membawa bersama adat resam dan kebudayaan agar generasi akan datang terus mewarisinya.sepatutnya anda berbangga adat resam dan kebudayaan nenek moyang terus hidup walau dimana berada,jangan asyik ganyang malaysia berfikir guna otak bukan guna kontol.hidup aman malaysiaku tercinta..aman damai negaramu indonesia

    ReplyDelete
  12. tak payah nak serang2 la..kita kan saudara islam..yahudi kalau nak serang.,dia tak pandang nama2 negara kita..,dia hanya pandang kita sebagai islam..

    ReplyDelete
  13. well. indonesia sering mencetuskan kemarahan rakyat malaysia. sabar kami ada hadnya. pemimpin kami berhati mulia. tidak sanggup melihat setitik pun darah rakyat gugur. x seperti presiden indonesia.. bangga dgn pertumpahan darah rakyat asalkan dpt merdeka. maaf, tpi kami pandang semua tu sebagai 'TINDAKAN BODOH' kerana bagi kami, nyawa rakyat adalah yg utama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu namanya tak dak jati diri. tak dak semangat perjuangan. takut mati hanya kerana harta dunia yang sementara. orang yang kata orang berjihad itu bodoh, mereka itulah yang sebenarnya bodoh. dalam quran pun menyeru umat islam bangkit menentang serangan dari orang kapir (berjihad). inilah contoh akan rakyat malaysia sudah hilang keagamaannya. sanggup menggadai maruah agama dan negara demi kepentingan diri yang sementara.

      Delete
  14. Wahai saudara2ku kita ini serumpun, agama kita sama, apa gunanya kita bertelingkah, sebaiknya kita bersatu berjuang demi bangsa dan agama... Bukan saling menyalahkan.... Ayo kita bangkit berjuang demi agama islam, demi saudara2 kita di palestin.... Mari bersatu kibarkan panji panji hitam, agar orang2 yahudi gerun dengan kebangkitan islam... Kita bersatu sebagai tentera fisabilillah berjuang demi agama dan bangsa.....

    ReplyDelete
  15. Anak2..tak baik bergaduh..nk bapak sula ke(bapak kejam dah x main rotan dah)..bapak nk ingatkan..ini prinsip bapak..bapak lbh suka jadik bodoh dri pada jd orang yg x kenang budi...bapak tak sebut pon kan yg indonesia mcm tu..opppsssss

    ReplyDelete
  16. Dasar Admin bodoh.
    buat artikel ini ga pake otak,,,asal buat dan ga ada bukti.

    "1)Mereka takut dengan kekuatan tentera Malaysia yang pastinya akan dibantu oleh para tentera sekutu Komanwel terutama dari Australia..."
    berarti lo malon beraninya minta bantuan dari australia....banci lo malon.ga punya nyali. one by one.

    "2)Walaupun jumlah tentera Indonesia lebih ramai, tetapi difahamkan dari segi kelengkapan persenjataan dan infranteri, Malaysia jauh lebih baik dan moden. Tentera kita lebih banyak pengalaman menghadapi perang sebenar kerana banyak menyertai misi keamanan PBB atau latihan bersama negara lebih maju seperti Australia dan (akan datang) AS"
    daftar peringkat meliter dunia Pada tahun 2013 ini menurut Global Fire Power indonesia urutan 15 dunia, sementara malaysia? (33)
    sumber:www.globalfirepower.com
    pasukan perdamaian indonesia lebih banyak dari malaysia.
    malaysia juga memesan senjata buatan (pindad) indonesia.

    "3)Rakyat Indonesia begitu ramai di Malaysia. Ibarat kalau tentera Indonesia menggugurkan sebiji bom di tengah bandar Kuala Lumpur, ada kemungkinan 50 peratus yang menjadi mangsa adalah rakyat mereka sendiri yang sedang bekerja membuat bangunan, berniaga di pasar, mencuci bangunan dan jalan, menjaga tiket parking, sebagai bibik, dll."
    justru rakyat indonesia di malaysia yang akan jadi pasukan pertama rela berkorban di malaysia.

    "Malaysia mempunyai ramai pakar membuat bom. Buktinya dua pakar bom yang dihantar ke Indonesia - Nordin Mat Top & Azhari - sudah cukup membuatkan negara yang mempunyai 150 juta penduduk itu huru-hara. Apa lagi kalau mereka datang ke Malaysia, sudah pasti masih ada beratus-ratus "Nordin Mat Top" di sini. "
    hahahaha....teroris dibanggai. Dasar negara pengekspor teroris.

    "5)Indonesia akan mengalami kebangkrapan kerana mereka tidak lagi menerima sumber kewangan dari Malaysia sebab Malaysia akan menghalang rakyat mereka yang bekerja di sini mengirimkan wang mereka ke Indonesia. Khidmat Western Union dan lain-lain dihentikan. Ini menyebabkan ekonomi Indonesia jatuh merudum akibat ramai rakyat Indonesia kehilangan sumber kewangan utama mereka - saudara mara atau anak isteri mereka di Malaysia.

    Justru negara malon yang akan mengalami kebangkrutan,,,karena ditinggali pekerja2 indonesia.maka pembangunan disana akan terhenti.

    6) Usaha mereka akan mendapat bantahan rakyat mereka sendiri terutama dari orang Aceh yang paling banyak menerima bantuan dari Malaysia ketika tsunami, Sumatera, Riau dan Kalimantan Barat dan Timur.

    Aceh itu indonesia malon, dasar goblok luh....!

    "7) Indonesia tidak mahu "kehilangan" Malaysia kerana tanpa Malaysia sudah pasti kehidupan Indonesia lebih sengsara. Siapa yang nak bantu mangsa gempa mereka, nak padamkan hutan mereka yang terbakar.."

    Indonesia ga perlu bantuan dari siapa2.apa lagi dari uang haramnya malaysia, yang notabene nya boneka inggris.

    intinya, negara malon itu negara boneka...yang beraninya teriak di dalam kandang aja. negara tak punya asal usul budaya dan negara pengekspor teroris.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih bung sukaporno yang beristri banyak berpandukan nafsu. Itu pemimpin yang kamu banggakan. Memang cilakak!

      Delete
    2. Hahaha...jokowi pon telh berucap mengatakan indonesia tak boleh maju tampa malaysia..dan berterimakasih kepada malaysia kerana sanggup membantu mereka ..haha tak sedar diri

      Delete
  17. Bos Arman mungkin nggak pernah ke Malaysia tp saya itu sering ke Indonesia... Justeru sy tahu benar bahawa INDONESIA JAUH TERTINGGAL BERBANDING MALAYSIA... Kamu harus akui itu! Haha...

    Seperti dibilang pak doyok... "Maju kenek, mundur kenek"... kasian lho kamu!!

    ReplyDelete
  18. banyak cerita kw admin goblok,,,,!
    negara kw itu negara boneka, negara yg kemerdekaan nya dikasih inggris. kl brani kw perang negara kita...jgn braninya kw di dunia maya ini aza. one by one Indonesia VS malon.

    negara miskin budaya, apa2 smua nya di klaim.Sabah punya kesultanan sulu di klaim jg sm budak2 malon. merasa negara nya maju...., pdahal ibarat negara yg seperti anjing ngekor tuan nya kemana-mana. dasar malinsia.

    Aq ga sombong mcm kw...aq udh 5 x ke negara mu...! itu pun kunjungan kerja...dr perusahaan. kl ke negara mu aq ga sudi nginjakan kaki...apa lagi tuk jadi wisatawan kesanan. Ga ada yg dibanggain dr negara mu. Dasar budak inggris. hahahahaha...! malon...malon.

    ReplyDelete
  19. Wakaka... kasian. Aku kira orang Indonesia hebat2 semua... tapi masih ada yg tolol seperti pak arman ini ya... kasian lho!

    jang chok looh!!

    ReplyDelete
  20. Kalau Malaysia itu TIDAK HEBAT masakan jutaan rakyat Indon mengemis di sini mencari wang utk biaya anak2 sekolah... masakan perusahan pak Arman mau ngantarin kamu ke sini.. masakan 2.3 juta org indonesia berwisata ke sini... masakan kalian cemburu dgn malaysia... sebabnya MALAYSIA ITU HEBAT SEGALANYA...!!

    MALAYSIA BOLEH...!!
    MALAYSIA BOLEH...!!
    MALAYSIA BOLEH...!!
    MALAYSIA BOLEH...!!
    MALAYSIA BOLEH...!!

    ReplyDelete
  21. Mesin?? Hahaha kamu macam Azazil? Tau kamu Azazil?? Merasa diri paling hebat, paling kuat, dan paling taat kepada Allah. Ternyata di laknat Allah, saya hanya bisa tertawa terbahak" meliat koment anda dan warga malaysia lainnya!! Merasa negara paling hebat, pintar, kaya..
    Woi nyadar!!

    Malaysia Takabur, merasa diri paling hebat!! Hey. Di langit masih ada langit

    Malaysia Suka mengejek, berarti kalian mengejek ciptaan Allah, ahahah dasar Azail laknattuloh

    Malaysia munfaik, bilang tidak butuh padalah dia butuh!! Cuihh sampah, apa anda Syiah?

    Malaysia taktau diri, dulu kalian datang ke negara saya untuk mentut ilmu tapi apa balas anda? Nothing !!.

    Dan masih banyak kebusuk negara boneka british ini>> Malaysia <<

    #Fakta
    #Kenyataan
    #Asli
    #Hidup indonesia
    #Protes??
    #Menghina Indonesia?? Menghina muslim? Berarti anda menghina ciptaan Allah dan menghina baginda RosullAllah muhammad !!

    Dan saya hanya bisa tertawa melihat negara muslim kelakuan macam Yahudi lakntat, negara dajjal.. Hahahah wkwkwkwk jajajaj

    Hahahahahah
    #Sekian :) Salam Damai Muslim :) Peace, not war. Because it Stupid!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN LAH NAK KOMEN SEOLAH INI BLOG PERTAMA YG KO BACA...BERIBU RIBU BLOG DARI INDONESIA YG MENGHINA LEBIH TERUK DARI BLOGER MALAYSIA..JGN JADI DAYUS LAH..SOROK KEBURUKAN SENDIRI TAPI BUKA KEBURUKAN ORANG LAIN..MEMANG MCM NI KE MENTALITI BANGSA INDONESIA???

      Delete
  22. Joeotai here...
    Ya sahabatku..baik malaysia,maupun indonesia semuanya terbaik..apa yg membezakan keterbaikan kita adakah ilmu..jika ilmu diisi penuh,segala macam kebaikan,kemajuan dan segalanya kita boleh peroleh naa..tak perlu kita hina menghina naa..terutamanya seagama islam kep..islam tak mengajar semua tu..nabi muhammad s.a.w pun tak mengajar semua tu kep..belajar maksud haiya' alassolah dgn haiya alal falah naa..jangan tau nak mengutuk jer kep..be positive naa!

    ReplyDelete
  23. dafuq, songong loe orang malingsya

    ReplyDelete
  24. I love My Malaysia .. Apelagi jika I love My 1Malaysia ... It's so gempak!!!

    ReplyDelete
  25. hahaha,, lucu banget, yang koar2 mau ganyang malaysia itu belah2 rakyat jakarta saja broo, kok yg itu di ambil hati!, seandainya seluruh NKRI menyatakan ganyang, mau tak mau perang dah lama terjadi, tpi kasian juga deh tengok serumpun kita, masa sih sesama mau begaduh?, tak ada lawan yang lain kah?, andai australia yg buat kecoh2 barulah best buat lawan tanding!, sebenarnya kami sayang malaysia, sayang macam awek.. xixixii.. ahir bulan ini PM aust yg baru kena panggil ke jakarta buat selesaikan kebuntuan2 yg terdahulu!, salam dri indonsia!..

    ReplyDelete
  26. Trima kasih pak Fandi plc. Nah ini lho gayanya seorang anak Indonesia yang sebetulnya.... bukan kayak si tolol2 di atas itu... Wakaka

    Hayooo

    ReplyDelete
  27. saya indonesia, saya dukung perdamaian abadi indonesia malaysia, sesama melayu, dan kesamaan agama. Hendaknya buatlah tulisan yg menyejukkan hati. hindari tulisan provokasi. mari saling menghargai. saling menghormati karena keuntungan yang kita beri satu sama lain. saling berterima kasih karena TKI ikut pula membantu pembangunan malaysia, dan indonesia mendapatkan in-come dari malaysia lewat TKI nya. Indonesia kuat tentaranya tapi tidak boleh sombong. malaysia kuat ekonominya tapi tidak boleh takabur...ayo saling menghargai kalo kita berperang..negeri bersaudara ini akan rugi.. yg untung yang jual senjata..yang senang adalah mereka yg senang melihat kita bertengkar.. so please cooling down jangan saling ejek, menahan diri.. dan saling berbaikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makasih Boland Curre
      Akan aman dunia di rantau Asia Tenggara jika ramai seperti kamu

      Delete
  28. aku selalu imagine, satu hari nanti akan ada pemimpin berkarisma yg lebih hebat dari tun m, dapat menyatu padukan semua bangsa, menjadi sebuah negara hebat dari segala aspek. dan mungkin satu hari nanti, akan ada pengabungan malaysia indonesia menjadi negara yg lebih besar, gah, dah disegani.

    ReplyDelete
  29. Lantak korang la nak bertengkar. Peduli apa aku. Pasal aku tau yg selalu cakap nak perang Indonesia Malaysia adalah orang manusia bodoh ya amat kalau dia Islam laa. Yang suka laga2kan Malaysia ngan Indonesia ni adalah kafir Indonesia. Mereka cemburu, irihati dan jadi takut bila Malaysia dan Indonesia rapat kerana majoriti rakyat 2 negara ni Islam malah serumpun lagi.Dalam Quran dah terang2 sebut. Yahudi dan Nasrani tidak akan gembira dan akan melaga2kan orang Islam bergaduh sesama sdr ataupun selagi umat Islam x ikut agama mereka selagi itulah mereka pecahkan persaudaraan sesama Islam. Semua orang Islam tau pasal ni. Tak payah la aku detailkan. Tapi harapan aku laa.. Aku cukup suka kalau Malaysia, Indonesia, Brunei, Selatan Thai dan Selatan Filipina bergabung menjadi sebuah negara Rumpun Melayu.Aku tak kisah siapa jadi presiden pun janji rumpun Melayu ni dapat disatukan di bawah satu pemerintahan. Tapi orang2 kita ni bodoh. Asyik gaduh sama sendiri jee.Tengok China, bijak cipta sebuah negara besar dengan menyatukan beribu suku kaum seperti Hakka, Teochew, Hokkien. Kunghu. Hailam dsbnya menjadi Bangsa Han. Tapi kadang2 aku fikir juga, macamana la Malaysia dan Indonesia akan dapat bersatu kerana sudah lebih 500 tahun Nusantara ini dipecah dan dipisah oleh penjajah atas dasar penjajahan pecah dan perintah.

    Berbeza dgn China. Ia tak pernah dijajah oleh kuasa Eropah secara amnya, hanya wilayah kecil tertentu je yg terpaksa China serah pada kuasa Eropah seperti Hong Kong pada British, Macau pada Portugis dan beberapa daerah kecil yg lain. Semua dibuat untuk selamatkan China dari dijajah sebelum War World 1 lagi (1924). Itu yang aku respect giler kat pemerintah China dulu2.

    Berbalik pada keadaan kita di Nusantara, kalau la dulu penjajah2 laknat seperti Portugal, Britain dan Spain ni tak jajah kita,maka pada hari ini, kita hidup dalam sebuah negara Melayu besar. Tidak ada Malaysia, Indonesia, Filipina dan Brunei. Agak2 korang apa nama negara ni..?! Bagi aku, aku rasa nama negara ni Malayosia ambik sempena nama ras bangsa kita Malayo Polinesia. Aku agak jee. Mungkin nama lain kut.

    Sungguhpun kita telah dijajah oleh bangsa laknat Eropah dulu yg sengaja mahu merosakkan persaudaraan kita, aku rasa kalau kita guna akal yg waras, kita akan jumpa titik penyelesaian ke arah perpaduan dgn menolak perbezaan dan menerima persamaan antara kita.

    Kalau China boleh buat mengapa kita tidak. Wehh ! Melayu itu luas maksudnya. Bugis itu Melayu, Minang itu Melayu, Jawa itu Melayu, Dayak itu Melayu. Semua suku walau nama berbeza tapi induknua iaitu MALAYO POLINESIA atau ringkasnya MELAYU !!Nusantara ini pun dipanggil Kepulauan Melayu atau in English dipanggil Malay Archipelago.

    Bagi mereka yg berketurunan Melanesia ramai kedapatan di kepulauan Maluku juga termasuk dalam Rumpun Melayu. Suku sakat korang ada kat Semenanjung Malaya ni. Kami panggil Orang Asli. Melanesia dikelaskan sebagai rumpun Melayu korang tau pasal apa ? Pasalnya Melanesia yg ada di Indonesia kecuali Papua telah berkahwin campur beribu tahun dahulu dengan bangsa Austronesia / Malayo Polinesia sehingga lahirnya suku Flores, Timor dll. Itu pasal orang flores cerah kulitnya berbanding orang Asli Australia yg memang tidak berkahwin campur dengan Malayo.

    Letih jari aku menaip jee. Bukan korang tau pun bab2 gini. Hanya tau gaduh2, kutuk mengutuk dsbnya.

    Coba kita fikir sejenak. Dari kita bergaduh sesama kita ni buat apa? Henti2kanlah kutuk mengutuk ni.. sesama bangsa pula tu, sama agama..

    Ingat satu je.. Neraka suka sangat pada manusia yg suka bergaduh sesama sendiri. Aku nasihat jee.. Kalau suka masuk neraka, teruskan kutuk mengutuk tu..

    Apakan daya.. Dah tertulis..Rasulullah SAW pernah bersabda, dari 73 golongan umat baginda, hanya satu golongan jee yg masuk syurga. Ada otak kan? Fikir2kan lah !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka nama Malayosia... dekat2 dengan nama Mayonis

      Delete
  30. Ish,jgn buat malu bangsa masing2..mcm xde akal je..

    ReplyDelete
  31. nk serang,serang saja lah. bnyak dialog pula nk serang2. melayu tetap melayu.smpai bila2 pun xakan prnh brsatu. susah sangat kah kaum melayu nk bersatu? tepuk dada tanya sakit ke tak..renungkan lah .

    bk kata Mahathir 'MELAYU MUDAH LUPA ASAL USUL. !! perbezaan bhasa,tempat dn negara bukn brmkna kita hrus brmusuh.sedar lah wahai kaum melayu.

    ReplyDelete
  32. sayng nak disayang..., budaya kat malaysia sekarang dah becampur2 pulak dengan budaya asing dah, tengok je lah bahasa melayu kat malaysia tu, dah bercampur pulak dengan bahasa inggreis padahal melayu tak da pasal bangsa tu. tpi tengoklah ke riau, bahasa kmi tetaplah melayu, tak bercampur dgn bangsa laen bahkn 700 bahasa lokal kat indonesia.
    smoga malaysia jadi suatu negara yang bisa mempertahankan melayu y

    ReplyDelete
  33. satu lagi..., bangsa malaysia haruslah sedar, bukan rakyat malaysia yang buruk, tpi ada yg ingin lihat malaysia nie buruk. mungkin saja, negara penyokong malaysia tu. . sebab tulah kitorang macam di adu dombakan dengan negara sebelah. malaysia dengan indonesia,thai, vietnam, dan seterusnya. padahal indonesia taklah pernah bermasalah dengan negara lain kecuali malaysia. malaysiapun masih bergadoh dengan sesame dia, mungkin inilah yang orang lain hendak inginkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju pak! Ada tangan2 ghaib yg adu domba Malaysia-Indonesia sejak zamannya Pak Karno sampai zamannya Pak Jokowi

      Delete
  34. Haa, Indonesia ganyang malaysia?
    Saya Saja sebagai rakyat Indonesia kagak tahu darimana Isu itu..
    Lagian ngapain sih, Udah berthan-tahun yang lalu masih Aja juga dibahas. Toh, Indonesia juga tidak mengintervensi malaysia kan?? By the way, Salam kenal admin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul. Ini posting tahun 2010. Sudah lama tapi masih dibahaskan di sini. Semoga menjadi iktibar kpd kedua-dua Negara.

      Delete
  35. Saya juga orang indonesia mengakui bahwa memang sangat banyak penghinaan kepada rakyat malaysia, dan inlah hasilnya rasa saling bemci timbul.

    ReplyDelete
  36. Kalau rakyat indonesia tak suka negara malaysia.boleh saja ambik balik rakyat mereka yang ramai duduk malaysia(tambah2 duduk tanpa permit,masuk secara haram dan duduk lebih had masa)

    ReplyDelete
  37. malaysia koloni arab aja bangga

    ReplyDelete
  38. hy admin, saya orang indonesia dan say berpikir kedepan, coba lihat negara anda, negara anda mengemis kemerdekaan pada Inggris dan menjadi bonekanya, negara anda pun menjadi negara federal seperti US, coba liat negara kami, dari tahun 1500an-1945 kami berjuang dan berperang demi kemerdekaan negara kami, negara kalian? hanya mengemis saja, negara kami bisa memproduksi senjata2 canggih dan kapal perang, negara kami yang bisa menundukkan belanda dan negara bonekanya, lah kalian, masih dipelihara, orang malay itu sudah dibodohi, hanya dipakai jadi romusa aja sama jepang, negara kami punya pemimpin yang membuat GNB yang menjadi penengah dunia, lah kalian :v :v :v

    ReplyDelete
  39. Nama Jeff gua rasa Jeff ni suka berperang sesama bangsa yang dikatakan serumpun lu jeff jangan bangga dengan senjata buatan negara lu tu. tpi di sini gua nak bagi buah pacak dekat Jeff disebabkan senjata dengan sebutir peluru itulah ramai ramai yang mati dengan senjata buatan manusia yg disalah guna kalau tiada senjata di dunia ini mungkin gua rasa tiada kematian disebabkan senjata.akibat senjata sekarang lihat Palestin kesian lah nasib mereka tu disebab senjata mereka sengsara. di Malaysia bukan orang Malay tak pandai produksi senjata bahkan setiap orang malaysia yang berada d sempadan selatan Thailand semua pandai produksi senjata api sendiri tpi kerajaan Malaysia faktor benarkan di produksi Kerna ia akan menyebabkan banyak kemungkinan nyawa rakyatnya akan tekorban akibat binasa dari senjata goblok yg org indon bangga punya senjata sendiri.org malay malaysia benar ramai di selatan Thailand cuma org indon yg gak tahu . Melayu Thai ia l sama macam melayu malay disebabkan kerajaan siam menentang kerajaan kedah dan kerajaan siam berjaya menakluk kerajaan kedah kalau dilihat keluasan malayu thai yang sama luas dengan malaysia double negeri dari malaysia .malaysia berada di titik tengah seluruh Asia tenggara yg mempunyai hasil alam dan bahan mentah yang banyak dan berkualiti yg banyak sehingga British lebih mahukan tanah Melayu daripada tanah indon.indon juga banyak hasil bumi tpi British lebih gilakan tanah Melayu sehingga tergadainya singapore kepada British sehingga sekarang mujur british tak ambil p.pinang yang hasilnya lebih hebat dari kandang kerbau sekarang dikenali dengan nama singapore. malaysia mungkin negara yg kecil jika dilihat di peta dunia.tpi jangan kata melay ada di malaysia sja di Thailand lebih ramai dan kami adalah satu saudara lebih dekat.saya berketurunan melayu+siam .org Melayu Thai lebih ramai dari Melayu malaysia. Melayu Malaysia dan melayu Thailand adalah sama saja.tpi saya lebih bangga jadi rakyat Malaysia yang aman dan rakyatnya senang senang semua.cuma malaysia tak aman di Sabah kerana terorist dari Filipina yg cuba merasakan kedaulatan malaysia. Ayoh malaysia ku gomo malaysia gomo terorist dari Filipina

    ReplyDelete
  40. Malaysia bukan negara boneka dulu negara di Asia tenggara pernah dijajah Jepun panggilan pelik indon japang.jangan salah faham wahai org indon yang otaknya telah dilahirkan dengan dengan cerita dongeng dan tidak suka akan kejayaan org lain.kamu tak pernah belajar sejarah teks malaysia jadi jangan mereka cerita dongeng yg org malaysia anggap org indon adalah aneh dan suka buat sinetron sejarah malaysia yg tak benar pelik.sejarah malaysia tak mengemis kemerdekaan dari british .british hanya mahukan tanah Melayu dan mereka bermati matian lebih mahukan tanah Melayu ketika itu dijajah nippon.british tak berjaya melaWan tntera nippon yg kecil mmpu kalahkan british.dengan tekad british yg tak mahu kalah mereka yg gila mahukan tanah Melayu sampai boleh mencipta bom atom strategi british dipanggil pulang atau tidak negara mu hancur.dalam perjanjian british british inginkan semua pulau di semenanjung Malaysia bukan indonesia ok.seperti kandang kerbau ketika di dlm malaysia sekarang dipanggil singapore,p.pinang,melaka,Johor kerana pulau paling kaya tapi british mahukan pulau pinang yg hasilnya lebih kaya dari singapore tunku Abd rahman tidak dapat memberi pulau tersebut atas dasar british yang akan merugikan malaysia .akhirnya singapore diberi kepada british untuk Stelah itu malaysia telah merdeka jangan kata malaysia boneka jika tidak tahu sejarah malaysia..Jika pemerintah sekarang lebih telus mungkin Malaysia asia tenggara no1.terima kasih ya Allah atas pemberian mu.ya Allah maafkan lah mereka yang telah menghina bangsa kmi agama kmi walhal mereka tidak bersalah dan ampunilah mereka.semua adalah milik Allah aku umat nabi muhammad S.A.W

    ReplyDelete
  41. APA kabar Malaysia d tahun 2017..? Salaam damai Dari indonesia. Kami telah jauh meninggalkanmu kawan. Jgnlah sombong, Allah tak suka sifat sombong. Masa Sekarang n hadapan, bilamana indonesia berlari,,negara awak masih terseok-seok. Ekonomi lesu, ATM pon limbung,takde Wang wat perkasakan diri, kekeke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaugamanapun kami lebih jauh meninggalkn kamu..orang2 kamu masih menagih wang dari negara kami..sudah terang lagi bersuluh..malaysia jauh maju...

      Delete

Sila berhati-hati ketika memberikan komen. Pihak admin tidak bertanggungjawab atas komen-komen yang disiarkan. Admin juga berhak memadam komen-komen yang dianggap keterlaluan.

Powered by Blogger.